Försöker vi gå tillbaka till förindustriell era? Kan vi lyckas? Ibland funderar man på hur människan kunde välja sot, smuts och grå himmel framför ett klarblått himlavalv med hantverk som största tillverkning. Är det så enkelt som girighet? Profit? The Crimson Petal and the White utspelar sig i viktorianska London – men det är inte ur ett 1800-tals perspektiv, Michel Faber målar en fängslande berättelse ur vårat perspektiv – kan dagens samhällsfrågor speglas i industrins framväxt för närmare 200 år sedan? Kanske.

Paul @ freedigitalphotos.net

The world has outgrown its quaint rural intimacies, and now it’s the modern age: an order is put in for fifty cakes of Coal Tar Soap, and a few days later, a cart arrives and the order is delivered. How that soap came to exist is no question for a modern man. Everything in this world issues fully formed from the loins of a benign monster called manufacture; a never-ending stream of objects of graded quality, of perfect uniformity – from an orifice hidden behind veils of smoke. You may point out that the clouds of smut from the factury chimneys of Hammersmith and Lambeth blacken all the city alike, a humbling reminder of where the cornucopia really comes from. But humility is not a trait of the modern man, and filthy air is quite good enough for breathing; its only disadvantage is the film of muck that accumulates on shop windows.

But what use is there, the shop-keepers sigh, in nostalgia for past times? The machine age has come, the world will never be clean again, but oh: what compensation!

- Ur The Crimson Petal and the White av Michel Faber.

Hade man tankar om miljö och samhällskritik även i Viktorianska London? Eller ser vi bara likheten för att det är skrivet med ett facit i hand? Fanns det konsumptionshysteri innan industrialiseringen, och kanske ännu viktigare, kan vi lägga den bakom oss?