IMG Error - Book cover

Under min resa till Papenburg i februari månad, så kunde jag inte låta bli att stanna till vid Pocket Shop på Arlanda på väg till gaten. Det var två böcker som fångade mitt intresse, men den enda var en storpocket… och det kändes alldeles för klumpigt, således gick jag ut med en pocket (i tyngsta laget) av Michel Faber: The Crimson Petal and the White.

Jag tror inte att jag skulle kunna, lyckosamt, beskriva denna bok med ett ord, en mening eller ens en paragraf. För den är så mycket, berör så mycket och den visar hur världen inte är svart/vitt, att den är grym, känslokall men trots allt kärleksfull. Inte minst, så måste jag medge att Michel Faber är en mästare på att byta perspektiv, och hålla historien flytande. Följande utdrag är en tanke hos en av huvudpersonerna:

________________________________________________________________________________________

Utdrag ur The Crimson Petal and the White (Sv. Sugar: kvinnan som steg ut ur mörkret) av Michel Faber

His voice is a queer mixture, as subtle a blend of elements as any perfume: there’s disappointment, as though he too had cherished a dream that as soon as she crossed the threshold into his house they’d embark on a life of uninterrupted carnal bliss; there’s sheepishness, as if he knows he’s to blame for what’s happened instead; there’s contrition, for any nuisance she’s endured in his daughter’s company; there’s dread, at the prospect of finding an additional servant when he has a thousand other things to do; there’s pity, at the sight of her lying in Beatrice Cleave’s utilitarian little bed; there’s affection, as if she wishes he could restore the sparkle to her eyes with a single caress; and yes, there’s desire.