På ABB HVDC jobbas huvudsakligen i projektform. Ett av de projekt jag arbetar med för tillfället är inne i slutfasen av produktionen och just nu deltar jag allt mer i det så kallade factory system test (FST). Kanske det viktigaste av allt i en HVDC-anläggning är kontroll- och skyddssystemet. Det är kontrollen och skydden som gör att man säkert kan köra anläggningen och samtidigt koppla bort och utföra diverse åtgärder vid fel. Således är det av största vikt att kontrollen fungerar som den ska. ABB:s kontroll för HVDC heter MACH2 och är speciellt framtaget för HVDC-tillämpning (Classic, Light och även SVC).

The tests are finalized by an extensive factory system test where the function and performance of the complete control and protection system is tested during normal and disturbed operation. The factory system test is performed using a real time HVDC simulator, meaning that the complete system can be tested in a very realistic way. The extensive factory system test is a guarantor for fast and trouble free field commissioning of the HVDC system.

LÄNK

Windows icon

I en allt mer digitaliserad värld inser jag snabbt att datorteknik är nödvändigt i alla sammanhang. Som med alla programvaror tar det ett tag att lära känna, komma in i, och kunna hantera – men jag lär mig enormt mycket på FST:n. Det är ett utmärkt tillfälle för mig att komma in kontroll- och skyddssystemet utan att behöva komma helt grön ut på site, där den faktiska idrifttagningen sker.

Detta är anledningen till att jag sökte mig ett jobb inom idrifttagning – man får komma ut och verkligen ta sig ann projektet fysiskt, inte bara sitta bakom en datorskärm som så mycket av dagens arbeten innebär.

Idrifttagning handlar i mångt och mycket om problemlösning, att få ett omfattande datorsystem att fungera felfritt är lättare sagt än gjort! FST:n är den mest omfattande testfasen som görs innan arbetet på site påbörjas och således ett tillfälle att genomgående testa systemet och försöka lösa så många problem som möjligt innan man tar sig in i hetluften. Väl ute på site är det ofta högt tempo och tryck på slutförande enligt tidsplan – idrifttagningen är ju trots allt den sista biten i projektet och således ligger det under större press än övriga delar då samtliga förseningar läggs på sista fasen – tyvärr händer det att man ofelaktigt lägger skulden på idrifttagningen om det uppstår större förseningar.